Lapidaria Zapomniane Cmentarze Wielkopolski vol. 2

Piątek, 22 maja 2015 · dodano: 27.05.2015 | Komentarze 3

Lapidaria Zapomniane Cmentarze Wielkopolski - Wyprawa Druga. Czyli dziewicza trasa mojego nowego sprzętu:-) Czas na odwiedzenie zapomnianych nekropoli jak najbardziej zły. Wiosna w pełni, wszystko zarasta krzakami, ale w końcu muszę wypróbować mój nowy rower więc jadę. Pierwszy przystanek: Cmentarz Ewangelicki w Borówcu gmina Kórnik. Mieści się on obok przystanku autobusowego na przeciwko Centrum Kulturalno Sportowego. Z zewnątrz porastają go bzy, w środku mocno zakrzaczony. Cmentarz jest zaniedbany, ale nie zapomniany o czym świadczą stawiane znicze. Znajduje sie tu sporo mogił z tradycyjnymi murowanymi obramowaniami i podobno stele z czytelnymi napisami do których niestety nie dotarłem.
Po lewej cmentarz ewangelicki borówiec
Po lewej cmentarz ewangelicki borówiec © rolnik90
Cmentarz Ewangelicki Borówiec
Cmentarz Ewangelicki Borówiec © rolnik90
Mogiły Borówiec
Mogiły Borówiec © rolnik90
Groby Borówiec
Groby Borówiec © rolnik90

Następnie udałem się do sąsiadujących z Borówcem Kamionek również w gminie Kórnik. Cmentarz Ewangelicki mieści się na ul. Poznańskiej w okolicach numeru 102, po lewej stronie w kierunku wsi Babki. Jest on masakrycznie zarośnięty, z drogi w ogóle go nie widać. Ciężko się do niego dostać. W centralnym miejscu cmentarza stoi belka pionowa która kiedyś była krzyżem. Zachowane są pojedyncze nagrobki.
 Cmentarz Ewangelicki Kamionki
Cmentarz Ewangelicki Kamionki © rolnik90
Stele Kamionki
Stele Kamionki © rolnik90
Czytelne napisy Kamionki
Czytelne napisy Kamionki © rolnik90

Z przygnębiającego cmentarza w Kamionkach ruszyłem swe 4 litery do Radzewic w gminie Mosina. Cmentarz Ewangelicki został założony w XIX wieku. Swoich zmarłych grzebali na nim osadnicy olęderscy, których w tych rejonach była bardzo dużo. W latach 80. XX w. na terenie nieczynnej nekropolii wzniesiono brzydką kaplicę katolicką. Dziś tuż za nią odbywają się pochówki miejscowych parafian. Obie części cmentarza (ewangelicką i katolicką) otacza wspólny płot, przez co tworzą one pewną całość. Według mnie ma to sens ponieważ dzięki temu cmentarz jest zadbany, nie rosną na nim żadne krzaki. Grobów jest całkiem sporo, wiadomo czas zrobił swoje, ale na tle innych cmentarzy wyglądają całkiem dobrze.

Kaplica Katolicka w Czmońcu
Stalowy krzyż w Radzewicach © rolnik90
Mogiły Radzewice
Mogiły Radzewice © rolnik90

Udając się do kolejnej miejscowości zahaczyłem o Rogaliński Park Krajobrazowy. Pojeździłem trochę po leśnymi drogami i wszedłem na wierzę widokową podziwiać piękną panoramę w okolicach starorzecza Warty;-)
Wieża widokowa w Rogalińskim Parku Krajobrazowym
Wieża widokowa w Rogalińskim Parku Krajobrazowym © rolnik90
Widok na Rogaliński PK
Widok na Rogaliński PK © rolnik90
Widok z wieży
Widok z wieży © rolnik90

Nasycony fajnymi widokami wylądowałem na Cmentarzu Ewangelickim w Czmońcu w gminie Kórnik. Został on założony w XIX wieku. Dziś oprócz grobów stoi tu także współczesna kaplica katolicka(pogrzebowa), która psuje trochę klimat tego miejsca. Jest to dla mnie dziwne gdyż w przeciwieństwie do Radzewic nie odbywają się tu pochowki katolików.
Cmentarz Ewangelicki Czmoniec
Cmentarz Ewangelicki Czmoniec © rolnik90
Mogiły Czmoniec
Mogiły Czmoniec © rolnik90
Czytelne napisy Czmoniec
Czytelne napisy Czmoniec © rolnik90
Murowane obramowania Czmoniec
Murowane obramowania Czmoniec © rolnik90

Podczas pobytu w tej nekropolii odwiedził mnie sporych rozmiarów Zaskroniec:
Wonsz ludojad
Wonsz ludojad © rolnik90

Kolejną atrakcją tego dnia było zwiedzenie pozostałości po 31 Kórnickim Dywizjonie Rakietowym Obrony Powietrznej który mieścił się w mieścił się niedaleko miejscowości Czołowo. Działał on w tym miejscu od 1963 roku do przełomu  lat 1999/2000, a następnie został przeniesiony do nowego miejsca stacjonowania na poznańskiej Ławicy. W 2011 roku dywizjon po raz kolejny zmienia miejsce dyslokacji na lotnisko w Krzesinach.
31 Kórnicki Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej
Dywizjon w środku © rolnik90
Kamień z okazji XXX lecia PRL
Kamień z okazji XXX lecia PRL © rolnik90

Z Czołowa przez Kórnik dostałem się do Bnina Cmentarz Ewangelicki Mieści się na ulicy Biernackiej po lewej stronie w kierunku na Zaniemyśl. Przez jego środek przebieg jedyna droga do prywatnej posesji! Po prawej stronie drogi stoją dwa krzyże a po lewej stronie utworzono dziwne lapidarium. Dziwne ponieważ dużo grobów lub pozostałości po nich  i tak jest jest w innych miejscach rozlokowanych na sporej działce.
Cmentarz Ewangelicki w Bninie
Groby Bnin © rolnik90
Betonowy Krzyż cmentarz Bnin
Betonowy Krzyż cmentarz Bnin © rolnik90

Następnie próbowałem odnaleźć cmentarz ewangelicki w Błażejewku. Natrafiłem na drewniany krzyż i coś co mogło być pozostałościami mogił, ale nie byłem tego w 100% pewien więc odpuściłem temat. Może w przyszłości odnajdę to miejsce.
Z Błażejewka prosta droga do Zaniemyśla gdzie znajduje się jeden z ciekawszych Cmentarzy Ewangelickich. Jest on ulokowany przy skrzyżowaniu ulic: Śremskiej i Ogrodowej. Do dziś zachowała się brama cmentarna, kaplica, wielki grobowiec rodziny Karczewskich i sporo grobów, wiele z czytelnymi napisami. Mówię wam jest klimat w tej nekropolii
Cmentarz Ewangelicki Zaniemyśl
Grobowiec Rodziny Karczewskich Zaniemyśł © rolnik90
Murowane Obramowania
Murowane Obramowania © rolnik90

Z Zaniemyla prostą i nudną drogą udałem się do Środy Wielkopolskiej gdzie stoi bardzo ładna kaplica. Z pozostałości grobów utworzono lapidarium. Najważniejsze - jest to jedyny cmentarz gdzie postawiono tablice informacyjna i to aż w trzech językach: polskim, niemieckim i angielskim która wszystko wyjaśnia;-)
Cmentarz Ewangelicki w Środzie Wielkopolskiej
Stel Środa © rolnik90
Teren byłego cmentarza ewangelickiego
Teren byłego cmentarza ewangelickiego © rolnik90

Rower przetestowany, trasa udana, wpis znów długi. Uprzedzam pytanie czy nie myślałem by dobić do 100 km? Tak myślałem, ale żona chciała jeszcze jechać na szybkie zakupy do marketu więc sobie odpuściłem. W domu usłyszałem: wiesz co jednak pojedziemy jutro. Masakra odechciało mi się wszystkiego. Cała trasa tu.
Dla chętnych tutaj Link do wyprawy pierwszej.