Dobra Niedziela

Niedziela, 17 września 2017 · dodano: 20.11.2017 | Komentarze 4

Czasem tak mam, że patrząc na mapę przypadkowo dostrzegam miejscowość o ciekawej nazwie i obieram sobie ją za cel. Tym razem nie było inaczej, a że czasu miałem sporo pojechałem objazdem;) Najpierw udałem się do Czerlejna zobaczyć odnowiony pomnik ku czci Powstańców Wielkopolskich. Teraz prezentuje się on o niebo lepiej niż przed renowacją. Całkowity koszt renowacji wyniósł ponad 53 000 zł. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ gmina nie dołożyła oni grosza. Cała kwota została pokryta ze środków Stowarzyszenia Kibiców Lecha Poznań i za to wielki szacun!

Kolejno udałem się do Janowa gdzie tego dnia odbyły się uroczystości upamiętniające 74 rocznicę zrzutu broni i sprzętu dla oddziałów AK w Wielkopolsce. Warto w tym momencie przypomnieć rys historyczny tych wydarzeń:
"We wrześniu i październiku 1943 roku w ramach ogólnokrajowej akcji „Riposta” odbywały się alianckie lotnicze zrzuty zaopatrzeniowe w materiały bojowe dla Poznańskiego Okręgu AK. Była to jedna z form przygotowania konspiracji wielkopolskiej do walki zbrojnej z okupantem hitlerowskim. W nocy z 14 na 15 września 1943 roku, w ramach akcji „Riposta” – miał miejsce pierwszy aliancki zrzut broni, amunicji i środków opatrunkowych w Wielkopolsce. W konsekwencji Janowskiego zrzutu w więzieniach i obozach znalazło się około 200 żołnierzy, z których blisko 50 oddało życie za Ojczyznę."

Następnie przedostałem się do Środy Wielkopolskiej. Będąc na rynku sprawdziłem godzinę. Okazało się, że za chwilę na stacji Środa Miasto pojawi się wąskotorówka więc wyruszyłem jej na przeciw. Nie ukrywam, że jestem fanem tej atrakcji dlatego w przyszłości planuje kolejne tripy z tym tematem związane. Ze Środy m. in. przez Śnieciska gdzie znajduję się ładny drewniany kościółek udałem się do Zaniemyśla. Stąd szybko pokręciłem do mojego głównego celu czyli miejscowości o urokliwej nazwie: MATEUSZEWO :-) Kocham Krzyżownik, ale Matueuszewo urzekło mnie swoją... nazwą. Stalin miał Stalingrad to może ja mam Mateuszewo...?

Jechało się bardzo dobrze dlatego kolejnym miastem gdzie się pojawiłem i nawet zatrzymałem na syty obiad był Śrem. Dalej pokręciłem do Czmońca na wieżę widokową skąd rozpościera się widok na Rogaliśnaki PK i starorzecza Warty. Powrót do domu nastąpił przez Kórnik.
Była to dobra niedziela bo rowerowa niedziela:-)