Piwna Turystyka Rowerowa: Poznańskie Browary Restauracyjne

Sobota, 23 września 2017 · dodano: 03.12.2017 | Komentarze 4

Ten dzień miałem cały spędzić na rowerze, ale los chce ze mną grać w pokera, raz mi daje raz zabiera...

Niestety tego dnia los zabrał mi sporo i wygenerowałem jedynie 4 godziny czasu. Postanowiłem odwiedzić poznańskie browary restauracyjne. Obecnie w Poznaniu są trzy takie lokale. Najpierw udałem się do browaru Bierhalle, który mieści się w CH Posnania. Bierhalle jest to sieć browarów restauracyjnych, które mają kilka cech wspólnych. Po pierwsze mogą pochwalić się unikatowymi szklanymi warzelniami (wybicie 8,5 hl), dzięki którym proces zacierania, filtracji, gotowania brzeczki i jej chmielenia można obserwować w pełnej krasie. Lokale te mają wystrój utrzymany w jednakowym klimacie i składający się z tych samych motywów. Obsługa kelnerska obowiązkowo paraduje w bawarskich strojach. Ostatnim wspólnym mianownikiem minibrowarów Bierhalle jest ich lokalizacja w centrach handlowych.

Poznański lokal funkcjonuje od 4 stycznie 2017 roku. Niestety browar wystartuje dopiero w pierwszym kwartale 2018 roku. Do tego czasu wszystkie piwa są sprowadzane z pierwszego powstałego Bierhalle w Polsce, czyli z Arkadii w Warszawie. Podczas mojej wizyty w tym miejscu dostępne były piwa w stylach takich jak: pils, pszeniczne, ciemne, marcowe oraz czerwony lager. Są to klasyczne europejskie style piwa bez wariacji, i nie licząc pszenicznego, bez drożdży górnej fermentacji. Istniej możliwość zamówienia zestawu degustacyjnego 5x125 ml za 13 zł.

Następnie postanowiłem przejechać się Wartostradą. Spotkałem tu mojego wędkującego kumpla z pracy Przemka - pozdro ziom. Dalej udałem się w kierunku północnym do rzeki Głównej, by tam zawrócić i pokręcić do mostu Przemysła I. Z tego miejsca pozostało mi jedynie 5 km by dotrzeć pod progi Ułan Browaru. Zlokalizowany jest on przy skrzyżowaniu ulic Wyspiańskiego i Ułańskiej. Jest to miejsce historyczne. Znajdowały się tu koszary wojskowe wznoszone z myślą o wojskach pruskich. Koszary te zostały tuż po zakończeniu I Wojny Światowej, w pierwszych dniach Powstania Wielkopolskiego, przejęte przez kawalerię wielkopolską, która z czasem została włączona w struktury odrodzonego Wojska Polskiego. W okresie międzywojennym stacjonował tu m.in. 15. Pułk Ułanów Poznańskich. Polscy żołnierze swoje obiekty opuścili dopiero w tragicznym 1939 roku, by już nigdy w mury te nie wrócić. Pułk rozformowano w 1947 roku.

Ułan Browar to miejsce eleganckie i hipsterskie jednocześnie. Znajduje się tu warzelnia o wybiciu 10 hl (typowa dla browarów restauracyjnych błyszcząca miedziana ozdoba;-) Fermentownia to bodajże 8 tanków fermentacyjnych o pojemności 20 hl. Browar w stałej ofercie posiada trzy piwa oraz jedno/dwa piwa sezonowe. Te trzy podstawowe piwa są dostępne jako zestaw degustacyjny 3x200 ml. Ciekawe są nazwy piw nawiązujące do stopni wojskowych np. kapral, major, porucznik czy plutonowy. Warto też zwrócić uwagę na osobę piwowara, gdyż jest to Maciej Piaszczyński. Piwowar z wieloletnim stażem, certyfikowany sędzia Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych oraz redaktor naczelny kwartalnika „Piwowar”.

Następnie skierowałem się na Poznański Stary Rynek. Znajduje się tu Brovaria, czyli czwarty uruchomiony w Polsce browar restauracyjny (data powstania 2004 r.). Mieści się w jednej z urokliwych kamienic. Warzelnia to topowy produkt niemieckiej firmy Kaspar Schulz o wybiciu 10 hl. Zaraz obok warzelni widać osiem tanków wyszynkowych, skąd piwo trafia bezpośrednio na bar. Uwagę zwraca przeszklony fragment podłogi, przez który widać tanki leżakowe znajdujące się na niższym poziomie. Browar ten w stałej ofercie ma trzy piwa. Są to: pils, pszeniczne i miodowe. Istnieje możliwość zamówić je jako zestaw degustacyjny 3x200ml. Czwarte piwo zmienia się co miesiąc. Podczas mojej wizyty było to White IPA.

Powrót do domu odbył się już po zmroku, a że wieczór był ciepły jechało się wyśmienicie.

Foty:
Trzy Szychy
Trzy Szychy © rolnik90

rolnik90
| 11:21 poniedziałek, 4 grudnia 2017 | linkuj Moje słowa znalazły potwierdzenie w medalach najrzetelniejszego konkursu piwnego w naszym kraju czyli w KPR 2017 (Konkursu Piw Rzemieślniczych), który odbywa się co roku w ramach Poznańskich Targów Piwnych.

Pszeniczne z Bierhalle zdobyło brązowy medal
Dry Stout z Ułan Browaru zdobył złoty medal
Pszeniczne z Brovarii zdobyło złoty medal
Miodowe z Brovarii zdobyło złoty medal
Dyniowe (sezonowe) z Brovarii zdobyło złoty medal!

W poznańskich browarach warzy się najlepsze piwa w kraju w swoich kategoriach dlatego jet to powód do dumy i odwiedzin owych przybytków:-)
rolnik90
| 11:13 poniedziałek, 4 grudnia 2017 | linkuj W ramach uzupełnienia: Miesiąc po tej trasie odwiedziłem z kolegą te browary nie rowerowo by spróbować oferowanych piw.

W Bierhalle piłem:
Pilsa - całkiem przyjemny rasowy niemiecki pils z wysoką goryczką. Miłe zaskoczenie
Marcowe - bezgoryczkowe, słodowe, nijakie piwo. Totalne dno.
Red Lager - przyjemnie słodowe, lekko słodkawe, bezgoryczkowe o ładnej barwie. Takie piwo dla kobiet.
Pszeniczne - bardzo dobre piwo. Fajny balans między goździkiem, a bananem. Lekko kwaskowe, wysoko wysycone - wszystko jak należy w ramach stylu!
American Pale Ale - aromatyczne: czuć amerykański chmiel. Jest to miłe zaskoczenie. Goryczka mogła by być wyższa, ale po za tym jak na Bierhalle jest spoko.
Cena zestawu 5x125 ml = 12,45 zł.

W Ułan Browar w ramach degustacji piłem:
Pilsa - mega słabe piwo. Niska goryczka, słaba podbudowa słodowa. Aromatu chmielowego brak. Nie wiem o co kaman, ale piwo sprawiło wrażenie nie-do-leżakowanego.
Pszeniczne - W aromacie bardziej banan niż goździk. Lekko kwaskowe. Średnia półka.
Dry Stout - Fajnie palone, fajnie kawowe, nisko wysycone. Łagodne - bardzo dobry przedstawiciel stylu!
Cena zestawu 3x200ml = 14 zł.

W Brovarii zestaw degustacyjny nazywa się Trzy Szychy:
Pils - średnia półka z słabym aromatem i średnią goryczką.
Pszeniczne - Bardzo dobre zbalansowane piwo. Idealnie aromatyczne, kwaskowe i wysycone!
Miodowe - Nie lubię piw miodowych, ale te piwo jest przyjemnie goryczkowe w smaki i jednocześnie miodowe w aromacie. Miłe zaskoczenie.
Cena zestawu 3x200ml = 16 zł
| 21:30 niedziela, 3 grudnia 2017 | linkuj No proszę, jednak jeszcze są miejsca w Poznaniu, których nie znam :)

Super relacja, zdecydowanie bliższa mi tematycznie niż burgery :P
maniek1981
| 20:51 niedziela, 3 grudnia 2017 | linkuj Jak zobaczyłem miniaturkę tego zdjęcia z Klemensem, to pomyślałem, że cyknąłeś fotkę jakiej lasce na ławeczce :D

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa orzyl