Powstanie Wielkopolskie 1848 Roku

Poniedziałek, 20 marca 2017 · dodano: 20.03.2017 | Komentarze 5

Dziś 169 rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego jako części ogólnopolskiego planu powstania narodowego w czasie europejskiej Wiosny Ludów. Jest to powstanie bardzo mało znane. Pewnie dlatego, że zakończyło się ono kapitulacja. Mało kto zdaje sobie sprawę, że na ziemiach polskich podczas powstania wielkopolskiego w 1848 r. utworzono niepodległą polską republikę ze stolicą w Mosinie. Państwo jednak nie zapisało się trwale na kartach historii.

Więcej o historii powstania i Republice Mosińskiej przeczytacie tutaj: niezlomni.com

W związku z rocznicą wybrałem się do Jarosławca kolo Środy Wielkopolskiej gdzie 11 kwietnia 1848 roku Komitet Narodowy podpisał z przedstawicielem władz pruskich ugodę. Zakładała ona udzielenie autonomii części Wielkiego Księstwa Poznańskiego w zamian za rozwiązanie większości oddziałów powstańczych. Ugoda została przyjęta przez kosynierów jako zdrada (bowiem to oddziały kosynierów miały przede wszystkim ulec demilitaryzacji). Ostatecznie, Prusy nie dotrzymały obietnicy i przystąpiły do samodzielnej likwidacji sił powstańczych. Polacy podjęli walkę, wygrywając bitwy pod Miłosławiem, Wrześnią i Sokołowem, jednak siła powstania słabła z czasem. Ostatecznie, 9 maja 1848 roku powstańcy podpisali kapitulację.

Ową ugodę podobno upamiętnia znajdująca się na początku miejscowości Mastaba. Wydaje mi się jednak, że nie jest to informacja prawdziwa ponieważ na "pomniku" tym widnieje data 1842. Co ważne okazało się, że jednak jest pomnik upamiętniający to wydarzenie. Niestety nie wiem gdzie się on znajduje. Następnym razem popytam i może go odnajdę.

Mastaba w jarosławcu
Centrum Integracji Spolecznej © rolnik90

Kategoria do 100 km

rolnik90
| 14:41 środa, 22 marca 2017 | linkuj I dziwić się, że w Jarosławcu postępuje ateizm;-)
z3waza
| 21:05 wtorek, 21 marca 2017 | linkuj Grzesiu - nie każda kaplica jest sykstyńska :)
Nie każdy architekt to Gaudi.
Trzeba mieć tolerancję na nieudaczników, bo ich jest większość... i po prawdzie pewni my się też do nich zaliczamy ;)
A swoją drogą całkiem praktyczny komin ma ten schron.
grigor86
| 20:58 wtorek, 21 marca 2017 | linkuj Mnie za to najbardziej zainteresowała architektura tej kaplicy w Jarosławcu - gdyby nie napis, pomyślałbym że to schron przeciwatomowy ;-S
z3waza
| 20:54 wtorek, 21 marca 2017 | linkuj Co nieco wiem o powstaniu z 1848, ale fajnie poczytać że kogoś to tez interesuje :)
| 21:13 poniedziałek, 20 marca 2017 | linkuj Fajnie, że przypomniałeś o Rzeczypospolitej Mosińskiej. Jakby nie patrzeć przez kilka dni było tam coś na kształt stolicy :)

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa chorz