Cysterski Szlak Rowerowy

Czwartek, 11 sierpnia 2016 · dodano: 17.09.2016 | Komentarze 4

Trasa nad morze to był prawie w 100% asfalt. Dla równowagi potrzebowałem zaliczyć trochę terenu;-) Nie miałem czasu wymyślać własnej trasy, dlatego postanowiłem pokonać Cysterski Szlak Rowerowy.

Najpierw dotarłem do Swarzędza i tam go rozpocząłem. Piktogramy były czytelne dlatego jechało mi się bezproblemowo. Cieszył fakt że spora część szlaku przebiega przez Puszczę Zielonkę. Nie ukrywam, że przyjemnie jeździ mi się w tych terenach. Po około 50 km docieram do miejscowości Owińska, w której wznosi się w piękny, pocysterski zespół klasztorny. Został on wzniesiony w pierwszej połowie XVIII w. w stylu barokowym. Nad kompleksem góruje ozdobna kopuła z latarnią, wieńcząca kościół pw. św. Jana Chrzciciela. Jest to pierwsza budowla związana z działalnością Cysterską jaka mijam na trasie, ale mam nadzieje że nie ostatnia.

W Traskowie napotykam natomiast profesjonalne pola golfowe. Widok to niespotykany na co dzień, ale ciekawy. Po pewnym czasie trakt dociera do leżącej na leśnej polanie Dąbrówki Kościelnej, w której mieści się odwiedzane przez pielgrzymów Sanktuarium Matki Bożej Dąbrowieckiej. Obecna budowla została wzniesiona w stylu neobarokowym w latach międzywojennych. W Dąbrówce Kościelnej cysterski szlak rowerowy rozwidla się na północny zachód, w kierunku Skoków, oraz na północny wschód, w kierunku Pawłowa Skockiego. Chcąc objechać rozpoczynającą się tu pętlę rowerową zgodnie z ruchem wskazówek zegara, jadę w lewo, do śródleśnej osady Niedźwiedziny i dalej do Antoniewa.

Kolejnym przystankiem na cysterskim szlaku są Skoki. Jest to niewielkie miasto, założone w XIV w. Jego najciekawszymi zabytkami są XVIII-wieczny kościół szachulcowy pw. św. Mikołaja oraz eklektyczny zespół pałacowy z XIX w.
Dalej przez różne malownicze wsie docieram do Wągrowca W mieście tym zaliczam drugą i niestety ostatnią na szlaku budowle związaną z Cystersami czyli dawne Opactwo. Pierwotnie zostało ono wzniesione w stylu gotyckim w XIV w., a po pożarze w XVIII w. odbudowane według wzorców późnobarokowych.

Niestety w Wągrowcu zanika część piktogramów i muszę wspomagać się telefonem by nie zboczyć z trasy. W międzyczasie zaglądam na rynek i na stacje Orlen by kupić wodę i uzupełnić kalorie. Po minięciu miasta docieram nad malownicze Jezioro Łeknieńskie gdzie cysterska pętla rowerowa zakręca na południe. Ciekawym przystankiem na szlaku zaraz po minięciu Łekna jest wieś Bracholin, w której można zobaczyć XIX-wieczny wiatrak typu „Holender i fajną ścieżkę przyrodniczą. Kolejne zabytkowe kościółki na szlaku nawiedzam w Budziejewie, Popowie Kościelnym i Raczkowie. Druga część wyprawy ciągnie się w nieskończoność. Mam wrażenie, że stoję w miejscu. Jadę i jadę, a do Dąbrówki ciągle daleko. Piktogramy nadal "znikają" znów muszę posiłkować się telefonem.

Koniec końców zamykam pętlę i udaję się do domu. Muszę się śpieszyć bo robi się ciemno, a ja nie mam żadnej lampki.
Podsumowując: cysterskością szlaku jestem zawiedziony. Tylko dwa dwa dawne klasztory to trochę mało jak na tyle kaemów. Ale z drugiej strony ilość terenu jaką zaliczyłem wynagradza mi wszystkie nie spełnione oczekiwania. Dzień był upalny, wróciłem do domu zajechany jak koń po westernie, a mimo to bardzo zadowolony i spełniony;-)